سلول X شناسایی شده در سیستم ایمنی می تواند با توسعه ی دیابت نوع 1 مرتبط باشد

31مه 2019 - دانشمندان یک سلول ایمنی سرکش را کشف کرده و آن را سلولX  نام نهاده اند، آنها معتقدند که این سلول ممکن است در توسعه ی دیابت نوع 1 نقش داشته باشد.

دانشمندان مرکز تحقیقات جان هاپکینز و IBM معتقدند تحقیقات بیشتری برای تأیید این کشف لازم است اما آنها ادعا می کنند که شواهدی قوی در دست دارند که نشان می دهد این سلول می تواند محرکی برای دیابت نوع 1 باشد.

گلبول سفید X، یک سلول هیبریدی سرکش است که می تواند به عنوان سلول B و سلولT عمل کند. لنفوسیتهای B معمولا تهدیدات را شناسایی می کنند و آنتی بادی هایی تولید می کنند که به بدن هشدار می دهند، در حالی که لنفوسیتهای T به دنبال سلول های مهاجم می گردند و آنها را قبل از اینکه بتوانند هر گونه آسیبی به بدن وارد نمایند، از بین می برند.

یکی از محققین این مرکز، دکتر Abdel-Rahim A. Hamad، گفت: آنچه در مورد این سلول کشف کرده ایم، منحصر به فرد است، این سلول می تواند هم به عنوان یک سلول B و هم مانند یک سلول T عمل کند. این احتمالا واکنش های خود ایمنی را تشدید می کند، زیرا یک لنفوسیت به طور همزمان اعمالی را انجام می دهد که به طور معمول نیاز به اقدامات هماهنگ توسط دو سلول دارد.

در دیابت نوع 1، سلول های تولید کننده ی انسولین اشتباها هدف قرار می گیرند، اما هنوز مکانیسم پشت این واکنش ایمنی به طور کامل درک نشده است.

محققان این فرضیه را مطرح کردند که این فرآیند شامل اتصال انسولین به یک نوع مارکر سطحی به نام DQ8، است که تصور می شود این مارکر منجر به حمله ی سلول های T به چیزی می شود که به عنوان یک تهدید محسوب می گردد.

دکتر Hamad گفت: با این حال، آزمایشات ما نشان می دهد که اتصال انسولین به این مارکر سطحی ضعیف است و به احتمال زیاد دلیل ایجاد واکنش قوی ایمنی که منجر به دیابت نوع 1 می شود، نیست.

آنچه محققان معتقدند کشف کرده اند، حضور یک پروتئین دوم در این فرآیند است که مسئول حذف سلول های بتا می باشد.

آنها نمونه های خونی داوطلبان را از مرکز دیابت جامع Johns Hopkins تهیه و مورد استفاده قرار دادند و بطور اتفاقی سلول X را کشف کردند. این سلول نه تنها همزمان مانند سلول B و سلولT عمل می کند، بلکه خود یک نوع سلول خاص نیز هست.

مشاهده شد که گیرنده های سلولهایB ، دارای کدی برای یک پروتئین دیگر هستند که می تواند واکنش تقویت شده ی انسولین را توضیح دهد. این پروتئین که X-Id نام دارد، به مارکر سطحی DQ8 با قدرتی هزار بار بیشتر از قدرت انسولین متصل می شود. این اتصال منجر به پاسخ شدید سلولهای T می شود، که به طور بالقوه لحظه ی آغاز دیابت نوع 1 را کلید می زند.

دکترHamad   گفت: این یافته، همراه با نتیجه گیری ما در مورد این که پپتیدx-Id ، سلول های T را جهت هدایت حمله به سلول های تولید کننده ی انسولین فعال می کند، قویا از ارتباط بین سلول های X و دیابت نوع 1 حمایت می کند.

در حال حاضر، محققان در حال برنامه ریزی برای مطالعات بیشتر،بمنظور تأیید این اعمال سلولی هستند. آنها امیدوارند که نتایج این تحقیقات، بینش ارزشمندی را فراهم کند که به درمان های آتی ترجمه گردد. این مطالعه در مجله Cell منتشر شد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/may/x-cell-in-the-immune-system-identified-which-could-be-linked-to-type-1-diabetes-94765366.html